LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Kongres Nowej Mobilności: jesteśmy zależni od chińskich ogniw

Uczestnicy VI Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się 23-25 września w Katowicach, podkreślali, że region Europy Środkowo-Wschodniej wciąż ma niewielki udział w produkcji ogniw, a globalne zapotrzebowanie na baterie może wzrosnąć trzykrotnie do 2030 roku. Może to pogłębiać zależność od dostawców zewnętrznych, głównie z Chin.

KNM przyciąga głównie branżę transportową, jednak tegoroczna edycja wykroczyła daleko poza zagadnienia związane z transportem. Dyskusje ponad 500 prelegentów z 40 państw świata odnosiły się do wszystkich kluczowych trendów i wyzwań związanych ze zrównoważoną transformacją. Brali w nich udział przedstawiciele administracji rządowej, urzędów centralnych, prezydenci miast, liderzy biznesu, architekci i urbaniści.

Aleksander Rajch, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), podkreślił, że KNM łączy wszystkie branże, które tworzą innowacyjną gospodarkę, poprawiają komfort życia i dbają o cele społeczne.

– Szacujemy, że branże związane z odnawialnym transportem, czyli zdekarbonizowany transport drogowy, transport morski, lotniczy, ale też nowoczesne magazynowanie energii oraz inteligentne sieci dodadzą 5 proc. wartości PKB w 2035 roku – stwierdził wiceprezes PSNM.

Źródło: Kadr z filmu PAP

Ubóstwo energetyczne w Europie

Z danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że na koniec września 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych ok. 103 tys. samochodów osobowych w pełni elektrycznych (BEV) i 100 tys. hybryd typu plug-in (PHEV). Ponadto rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2025 r. w Polsce funkcjonowało ponad 11 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 34 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 66 proc. wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Beatriz Jordi, dyrektor ds. rynków emisji dwutlenku węgla i czystego transportu DG CLIMA Komisji Europejskiej, wskazała, że Europa jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, ale wciąż 45 milionów Europejczyków żyje w stanie ubóstwa energetycznego.

– W UE 20 proc. najbogatszych obywateli odpowiada za 32 proc. emisji CO2 w budownictwie i transporcie, natomiast osoby uboższe zaledwie za 9 proc. Ceny energii można jednak obniżyć inwestując w rozwój OZE. Dzięki wykorzystaniu OZE i redukcji szczytowego zapotrzebowania na energię rachunki za prąd w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszyły się o 18 proc. Energia odnawialna wymaga jednak rozwoju infrastruktury i punktów przyłączeniowych. W Europie jest milion punktów przyłączeniowych, w Polsce tylko 11 tysięcy zaznaczyła Beatriz Jordi.

Zależność od Chin

Eksperci wskazywali, że globalne zapotrzebowanie na baterie może wzrosnąć nawet trzykrotnie do 2030 roku, osiągając poziom 3 TWh. Tymczasem region Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie branża motoryzacyjna zatrudnia 2 mln pracowników i odpowiada za produkcję 1/3 wszystkich pojazdów w UE, wciąż ma niewielki udział w europejskiej produkcji ogniw, co może pogłębiać zależność regionu od dostawców zewnętrznych, głównie Chin.

W obliczu rosnącego udziału OZE i wzrostu ryzyka niedoborów mocy, skuteczne wykorzystanie potencjału elektromobilności wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne, a samochody elektryczne mogą pełnić rolę mobilnych magazynów energii. W szczególności technologia V2G umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy bateriami EV i siecią.

W trakcie kongresu zostało podpisane Porozumienie Sektorowe URE, GDDKiA, PSNM oraz PTPiREE, adresujące szereg wyzwań związanych z procesem przyłączeniowym infrastruktury ładowania do sieci elektroenergetycznej. Dokument przyspieszy budowę stacji wysokich mocy i może przybliżyć Polskę do realizacji celów AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation).

Dekarbonizacja transportu

Eksperci podkreślali, że dekarbonizację transportu przyspieszą nowe regulacje unijne.

Euro 7, czyli europejskie normy emisji CO2, które wejdą w życie 1 lipca 2030 r. sprawią, że Toyota nie będzie w stanie zrealizować celów emisyjnych hybrydami. Dlatego zaprezentowaliśmy dzisiaj cztery samochody elektryczne, które wkrótce trafią do sprzedaży, aby osobom, które dziś jeżdżą hybrydami łatwiej było przesiąść się na elektryka i żeby mieli na to ochotę zaznaczył Robert Mularczyk z Toyota CE.

Toyota, która w ciągu ostatnich trzech lat sprzedała w Polsce ponad 300 tys. nowych samochodów, z czego 90 proc. stanowiły auta hybrydowe, zaprezentowała na tegorocznej edycji KNM cztery modele SUV z napędem elektrycznym bateryjnym:

  • bZ4X,
  • bZ4X Touring,
  • C-HR+
  • Urban Cruiser.

W trakcie KNM 2025 została zainaugurowana ścieżka tematyczna Driving Sustainable Aviation, stworzona przez PSNM oraz Polskie Linie Lotnicze LOT, dedykowana lotnictwu przyszłości i takim zagadnieniom jak dekarbonizacja, innowacyjność czy wzrost konkurencyjności polskiej branży lotniczej.

Stoimy przed technologicznym sufitem

Rozwiązania, które dzisiaj sprawiają, że zużywamy mniej paliwa i generujemy mniej emisji CO2, nie mogą już być bardziej efektywne. Dopiero wdrożenie nowych technologii, związanych z chociażby otwartym turbofanem, czyli otwartą gondolą silnika, zupełnie nowymi generacjami silników spowodują, że zużycie paliwa lotniczego na pasażera będzie jeszcze niższe podkreślił Mateusz Dziudziel, dyrektor Biura Paliw w PLL LOT.

W trakcie kongresu przedstawiciele samorządów, NGO, architekci i urbaniści dyskutowali, jak wdrażać innowacyjne projekty miejskie tak, by zyskały społeczną akceptację.

– Miasta średniej wielkości, takie jak Katowice, mają ogromną szansę, aby stać się poligonem doświadczalnym dla rozwoju transportu przyszłości. Ważne jest wypróbowywanie różnych rozwiązań, które mogą być prototypami w poszczególnych miastach. Należy traktować to jak system ewolucyjny. Nie chodzi tu o stosowanie się do wytycznych z Brukseli, ale o eksperymenty oddolne w całej Europie wskazał Carlo Ratti, architekt, urbanista, profesor Massachussets Institute of Technology.

Nowe rozwiązania w płatnościach bezgotówkowych

Eksperci z sektora finansowego prezentowali także dostępne mechanizmy wsparcia finansowego dla obszaru badań i rozwoju (R&D), roli inwestorów, funduszy venture capital i instytucji publicznych, a także rozwiązań stosowanych w płatnościach bezgotówkowych.

– Jedna karta płatnicza, jak Visa Fleet 2.0, która przetwarza dane dotyczące zarówno tankowania paliwa, jak i ładowania pojazdów elektrycznych, może być jedną kartą do wszystkich potrzeb związanych z transportem. Uważam jednak, że powinniśmy zmierzać w kierunku przechowywania danych uwierzytelniających płatności w samym pojeździe powiedział Richard Campion, dyrektor ds. flot i transportu korporacyjnego, VISA.

KNM zgromadził ponad siedem tysięcy osób

Na dziesięciu scenach odbyły się debaty z udziałem czołowych polskich i zagranicznych ekspertów, a 200 wystawców prezentowało premierowe pojazdy i urządzenia na liczącej 12 tys. mkw. strefie EXPO .

KNM skupiał się na tematach innowacyjnej gospodarki, polityki klimatycznej, zrównoważonego transportu i jakości życia w miastach. Wydarzeniu towarzyszyły targi EXPO. Organizatorem KNM było Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), gospodarzem wydarzenia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a współgospodarzem miasto Katowice.

Źródło: PAP MediaRoom

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!