Visa tworzy ekosystem dla zakupów opartych na sztucznej inteligencji i wprowadza Trusted Agent Protocol
15 października 2025 r. Visa, uruchomiła nowe rozwiązanie – Trusted Agent Protocol. Technologia ta ma na celu zaadresowanie wyzwań pojawiających się w obszarze handlu opartego na agentach AI, w którym sztuczna inteligencja może wyszukiwać i porównywać produkty oraz dokonywać płatności w imieniu konsumentów.
Wraz z uruchomieniem tego rozwiązania – opracowanego we współpracy z Cloudflare – Visa wzmacnia swoje wsparcie dla bezpieczniejszych i bardziej płynnych interakcji w rozwijającym się ekosystemie inteligentnych płatności.
Trusted Agent Protocol
Trusted Agent Protocol umożliwia zatwierdzonym agentom AI bezpieczne przekazywanie kluczowych informacji do sprzedawców. Zapewnia to niezbędne ramy do rozpoznawania zaufanych agentów AI i odróżniania ich od złośliwego oprogramowania i nieuczciwych botów.
– Wierzymy, że cały ekosystem płatności ma obowiązek zapewnić, by sprzedawcy ufali agentom AI w takim samym stopniu, w jakim ufają swoim najbardziej cenionym klientom i sieciom. Przez ostatni rok ściśle współpracowaliśmy ze sprzedawcami, wydawcami kart i partnerami, aby upewnić się, że transakcje inicjowane przez agentów AI są tak samo płynne i bezpieczne, jak każda obecnie dokonywana płatność. Nasze nowe rozwiązanie, koncentruje się na tworzeniu funkcji dla sprzedawców bez użycia kodu, co pozwala w bezpieczny sposób rozpoznawać agentów zamierzających dokonać zakupu i zapewniać lepsze płatności oraz spersonalizowane doświadczenia dla znanych użytkowników – powiedział Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer w Visa.
Podczas opracowywania protokołu, Visa otrzymała opinie na temat jego wpływu od takich partnerów, jak: Adyen, Ant International, Checkout.com, Coinbase, CyberSource, Elavon, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Stripe oraz Worldpay.
– Zabezpieczenie przyszłości handlu to wspólna odpowiedzialność, zwłaszcza że agenci AI zaczynają działać w imieniu konsumentów. Nasza współpraca z Visa w zakresie Trusted Agent Protocol stanowi kluczowy krok w budowaniu niezbędnych zabezpieczeń dla tego nowego ekosystemu – dodła Stephanie Cohen, dyrektor ds. strategii w Cloudflare.
Wsparcie sprzedawców w erze zakupów opartych na sztucznej inteligencji
W świecie agentów AI, sprzedawcy potrzebują środków umożliwiających im rozpoznawanie zaufanych agentów, weryfikację ich danych uwierzytelniających i utrzymywanie relacji z konsumentami, bez gruntownej przebudowy swoich systemów. Rozwiązanie Trusted Agent Protocol adresuje te wyzwania dzięki nowym funkcjom, które zapewniają unikalne dla agentów podpisy i zawierają następujące informacje:
- Intencja agenta AI – wskazanie, że agent jest zaufanym agentem AI, którego celem jest uzyskanie od sprzedawcy dodatkowych informacji o określonym produkcie, bądź o jego zakupie.
- Rozpoznanie konsumenta – dane, które wskazują, czy konsument posiada już istniejące konto lub czy wcześniej kontaktował się ze sprzedawcą.
- Informacje o płatnościach – agenci mają możliwość przesyłania danych płatniczych w celu obsługi preferowanej przez sprzedawcę metody realizacji transakcji lub płatności.
Współpraca z globalnymi organizacjami standaryzującymi
Chociaż funkcje te mają zastosowanie w sieci Visa już na obecnym etapie, umożliwienie agentom AI bezpiecznego i pewnego działania w imieniu konsumenta wymaga otwartego podejścia obejmującego cały ekosystem. Dlatego, Visa jest zaangażowana w bliską współpracę z globalnymi organizacjami standaryzującymi, takimi jak:
- IETF,
- OpenID Foundation
- EMVCo.
Ściśle współpracuje z partnerami ekosystemu, by zapewnić, że Trusted Agent Protocol będzie uzupełnieniem dla innych niedawno ogłoszonych rozwiązań, takich jak Agentic Commerce Protocol. Visa nawiązała również współpracę z Coinbase w celu dostosowania interoperacyjności z protokołem x402.
Rozwiązanie Trusted Agent Protocol zostało zbudowane na bazie podstawowego standardu podpisu wiadomości HTTP, zgodnego z Web Both Auth.
Umożliwia ono sprzedawcom i agentom AI budowanie zaufania do handlu opartego na sztucznej inteligencji przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury internetowej. Wprowadzono jedynie minimalne zmiany w interfejsie użytkownika (UX) na stronach sprzedawcy lub podczas finalizacji zakupów. Technologia tam może zostać rozszerzana na inne niż internetowe protokoły komunikacyjne.
Źródło: informacje prasowe


Pierwszy pierścień płatniczy z układem zabezpieczającym firmy Infineon
RSCommander – darmowe narzędzie firmy Rohde & Schwarz do akwizycji danych i nadzorowania systemów pomiarowych
Cisco Data Fabric: architektura umożliwiająca wykorzystanie danych maszynowych w modelach AI 



