LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Wstecz
Aktualności

Falcon 9 SpaceX powraca do lotu po anomalii podczas startu 11 lipca 2024

Firma SpaceX poinformowała na swojej stronie internetowej, że przekazała Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) raport dotyczący anomalii podczas startu rakiety Falcon 9 w dniu 11 lipca 2024 roku. Zespół dochodzeniowy SpaceX, pod nadzorem FAA, zidentyfikował najbardziej prawdopodobną przyczynę awarii i określił działania naprawcze w celu zabezpieczenia przyszłych misji.

Falcon 9, SpaceX

Falcon 9, SpaceX

Warto tu nadmienić, że rakieta Falcon 9 ma jeszcze tego lata wynieść na orbitę polskiego satelitę obserwacyjnego Eagle Eye. Termin ma zostać wyznaczony przez firmę SpaceX. Projekt jest realizowany przez konsorcjum przemysłowo-naukowe: Creotech Instruments S.A. (lider), Scanway Sp. z o.o. oraz Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk (partner naukowy). Eagle Eye zapewni rozdzielczość rzędu 1 m. Zostanie ona osiągnięta dzięki opracowaniu teleskopu, systemu stabilizacji, umieszczeniu satelity na bardzo niskiej orbicie (wykorzystanie napędu). Projekt wykorzysta możliwie dużo elementów platformy HyperSat, które w ramach projektu przeniesione zostaną na TRL9. Satelita będzie miał rozmiary ok. 40x40x50 cm i wagę ok. 50 kg.

Przeglądy danych po locie potwierdziły, że pierwszy stopień rakiety Falcon 9 działał nominalnie podczas wznoszenia, separacji stopni i udanego lądowania statku bezzałogowego. Podczas pierwszego spalania silnika drugiego stopnia rakiety Falcon 9, doszło do wycieku ciekłego tlenu w izolacji wokół silnika górnego stopnia. Przyczyną wycieku było pęknięcie przewodu czujnika ciśnienia podłączonego do systemu tlenowego pojazdu. Przewód ten pękł z powodu wibracji silnika i luzu w zacisku. Pomimo wycieku, silnik drugiego stopnia kontynuował pracę przez cały czas trwania pierwszego spalania i zakończył wyłączanie silnika, po czym wszedł w fazę przybrzeżną misji na zamierzonej eliptycznej orbicie parkingowej.

Zaplanowano drugie uruchomienie silnika górnego stopnia w celu okrążenia orbity przed rozmieszczeniem satelitów. Jednak wyciek ciekłego tlenu na górnym stopniu doprowadził do nadmiernego chłodzenia elementów silnika, przede wszystkim tych związanych z dostarczaniem płynu zapłonowego. W rezultacie silnik doświadczył trudnego startu zamiast kontrolowanego spalania, co uszkodziło osprzęt i spowodowało, że górny stopień stracił kontrolę nad położeniem. Mimo to, drugi stopień nadal działał zgodnie z projektem, rozmieszczając satelity Starlink i pomyślnie kończąc pasywację stopnia, proces odpowietrzania zmagazynowanej energii na stopniu, który ma miejsce po zakończeniu każdej misji Falcona.

Po rozmieszczeniu zespół Starlink nawiązał kontakt z 10 satelitami, aby wysłać polecenia wczesnego wypalenia w celu zwiększenia ich wysokości. Niestety, satelity znajdowały się w środowisku o bardzo wysokim oporze i bardzo niskim perygeum wynoszącym zaledwie 135 km nad Ziemią. W rezultacie wszystkie 20 satelitów Starlink z tego startu ponownie weszło w atmosferę ziemską. Zgodnie z projektem, satelity Starlink ulegają całkowitemu zniszczeniu po ponownym wejściu w atmosferę, nie stanowiąc zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego. Do tej pory nie zgłoszono żadnych szczątków po udanej deorbitacji satelitów Starlink.

Zespoły inżynierów SpaceX przeprowadziły kompleksowy i dokładny przegląd wszystkich pojazdów SpaceX i systemów naziemnych. W przypadku startów Falcona w najbliższym czasie uszkodzona linia czujnika i czujnik na silniku drugiego stopnia zostaną usunięte. Nie jest on wykorzystywany przez system bezpieczeństwa lotu, a jego funkcje mogą przejąć alternatywne czujniki już obecne na silniku. Zmiana konstrukcyjna została przetestowana w ośrodku rozwoju rakiet SpaceX w McGregor w Teksasie, z rozszerzoną analizą kwalifikacji i nadzorem FAA oraz zaangażowaniem zespołu dochodzeniowego SpaceX. Dodatkowy przegląd kwalifikacyjny, inspekcja i czyszczenie wszystkich przewodów czujnikowych i zacisków w aktywnej flocie boosterów doprowadziły do proaktywnej wymiany w wybranych lokalizacjach.

Źródło: SpaceX

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!