MIPS wprowadza na rynek P8700, pierwszy w branży wydajny procesor samochodowy RISC-V z obsługą AI dla systemów ADAS i pojazdów autonomicznych
MIPS, twórca wydajnych i konfigurowalnych rdzeni obliczeniowych IP wprowadził na rynek procesor RISC-V z serii MIPS P8700. Zapewnia on niskie opóźnienia i jest przystosowany do bardzo intensywnego przesyłania danych w najbardziej zaawansowanych aplikacjach motoryzacyjnych, takich jak systemy ADAS i pojazdy autonomiczne (AV).
Typowe rozwiązania dla systemów ADAS i pojazdów autonomicznych opierają się często na technice brute-force, polegającej na osadzaniu dużej liczby rdzeni taktowanych wysokimi częstotliwościami. P8700 z wielowątkową i energooszczędną architekturą pozwala klientom MIPS na wdrożenie mniejszej liczby rdzeni procesora i znacznie niższej mocy obliczeniowej (TDP) niż obecne rozwiązania rynkowe. Dzięki temu producenci OEM mogą opracowywać rozwiązania ADAS w sposób przystępny cenowo i wysoce skalowalny. Ograniczany jest ponadto nieefektywny przepływ danych, zapewniając wysoce wydajne, zoptymalizowane i wrażliwe na opóźnienia rozwiązanie dostosowane specjalnie do platform wieloczujnikowych obciążonych przerwaniami.
W przypadku systemów ADAS L2+ ze stosem oprogramowania AI Autonomous, MIPS P8700 może również odciążyć podstawowe elementy przetwarzania, co skutkuje lepszym o ponad 30 procent wykorzystaniem oprogramowania AI Stack.
– Rynek motoryzacyjny wymaga procesorów, które mogą przetwarzać dużą ilość danych z wielu czujników w czasie rzeczywistym i zasilać akceleratory AI w celu wydajnego przetwarzania — powiedział Sameer Wasson, dyrektor generalny MIPS. – MIPS Multi-threading sprawia, że jest to przekonujący rdzeń do zadań przetwarzania intensywnie wykorzystujących dane. Umożliwi to producentom OEM z branży motoryzacyjnej posiadanie wydajnych systemów obliczeniowych, które zużywają mniej energii i lepiej wykorzystują akceleratory AI.
Rdzeń MIPS P8700, wyposażony w wielordzeniowy/wieloklastrowy i wielowątkowy procesor IP oparty na RISC-V ISA, przechodzi obecnie do produkcji seryjnej z wieloma głównymi producentami OEM. Kluczowi klienci, tacy jak Mobileye, przyjęli to podejście do przyszłych produktów dla pojazdów autonomicznych i wysoce zautomatyzowanych systemów jazdy.
– MIPS był kluczowym współpracownikiem w naszym sukcesie z systemami EyeQ™ w chipie dla ADAS i pojazdów autonomicznych. — powiedział Elchanan Rushinek, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Mobileye. – Wprowadzenie na rynek rdzenia MIPS P8700 RISC-V pomoże nam w dalszym rozwoju dla globalnych producentów samochodów, umożliwiając większą wydajność i doskonałą efektywność pod względem kosztów i zużycia energii.
Seria P8700 to wydajny procesor out-of-order, który implementuje architekturę RISC-V RV64GC, w tym nowe funkcje na poziomie procesora i systemu. Zostały one zaprojektowane pod kątem wydajności, mocy, rozmiarach i dodatkowych sprawdzonych funkcjach opartych na starszej mikroarchitekturze MIPS. Została ona już wdrożona w ponad 30 modelach samochodów na całym świecie na rynku OEM. Procesor zaprojektowany w celu zapewnienia dużej gęstości obliczeniowej wykorzystuje trzy kluczowe cechy architektoniczne. Są to:
- MIPS Out-of-Order Multi-threading — umożliwia wykonywanie wielu instrukcji z wielu wątków (Hart) w każdym cyklu zegara, zapewniając wyższe wykorzystanie i wydajność procesora.
- Spójny wielordzeniowy, wieloklastrowy — seria P8700 skaluje się do 6 spójnych rdzeni P8700 w klastrze, przy czym każdy klaster obsługuje bezpośrednio dołączane akceleratory.
- Bezpieczeństwo funkcjonalne —zaprojektowany, aby spełnić standard bezpieczeństwa funkcjonalnego ASIL-B(D) (ISO26262) poprzez włączenie kilku funkcji wykrywania błędów, takich jak kompleksowa ochrona parzystości na magistralach adresowych i danych, ochrona parzystości w rejestrach widocznych dla oprogramowania, magistrala błędów do zgłaszania błędów do systemu i nie tylko.