Robot humanoidalny – wsparcie produkcji, pomoc domowa czy przyjaciel?
International Federation of Robotics (IFR) opublikował artykuł „Wizja i rzeczywistość”, w którym poruszane są zagadnienia związane z robotami humanoidalnymi. Coraz powszechniejsze korzystanie z nich może być traktowane jako kolejny przełom w robotyce.
W chwili obecnej, największym rynkiem robotów przemysłowych są Chiny. Już teraz są one tam produkowane masowo, a w planach jest dalsze rozwijanie branży zakładające coraz większy udział humanoidów. Tymczasem firmy technologiczne w USA i Europie zapowiadają znaczące finansowanie. Wizją jest stworzenie robotów ogólnego przeznaczenia opartych na mechanice ruchu człowieka.

Humanoidy są uważane za kolejny przełom w robotyce. Źródło zdjęcia: Neura Robotics
– Futurystyczne humanoidy pracujące w domach, firmach i przestrzeni publicznej budzą zainteresowanie ludzi. Ponieważ nasze środowisko jest zoptymalizowane pod kątem ludzkiego ciała, zapotrzebowanie na szybkie i uniwersalne rozwiązanie wspomagające utrzymanie produkcji i usług jest oczywiste. To, czy i kiedy nastąpi masowa adopcja humanoidów, pozostaje niepewne. W każdym razie nie oczekuje się, że humanoidy zastąpią w przyszłości roboty obecnie dostępne na rynku. Będą one raczej uzupełniać i rozwijać istniejącą technologię – mówi Takayuki Ito, prezes Międzynarodowej Federacji Robotyki.
USA: roboty wspierają produktywność, ale nie jako koledzy w pracy
Zaawansowane technologie sztucznej inteligencji i robotyki są realizowane w Stanach Zjednoczonych głównie przez firmy technologiczne, takie jak NVIDIA, Amazon i Tesla. Oprócz finansowania wojskowego, rozwój ten wspierają liczne inwestycje prywatne, co skutkuje powstaniem wielu startupów opracowujących roboty humanoidalne. Zainteresowanie wykorzystaniem humanoidów wykazuje logistyka i produkcja, ale uwaga – roboty takie są postrzegane jako narzędzia zwiększające produktywność i wydajność, a nie jako towarzysze pracy. Nacisk kładziony jest bardziej na praktyczne zastosowania, a mniej na integrację robotów z codziennym życiem społecznym.
Chiny: humanoidy jako element strategii narodowej i obsługa klienta
Nieco inne jest podejście Chin, które umieściły humanoidy w centrum swojej strategii narodowej. Duży nacisk jest tu kładziony na zastosowanie robotów humanoidalnych w sektorach usług, takich jak obsługa klienta. Wykorzystanie ich w przemyśle do automatyzacji linii produkcyjnych i zmniejszenia zależności od pracy ludzkiej wydaje się jedynie drugim krokiem. Kluczowym elementem chińskiej strategii jest stworzenie skalowalnego łańcucha dostaw kluczowych komponentów.
Japonia: roboty jako towarzysze, nie tylko jako narzędzia
Pionierem rozwoju robotów humanoidalnych jest Japonia. Jednym z pierwszych robotów tego typu był zaprezentowany w październiku 2000 roku humanoid Asimo wyprodukowany przez Hondę. Roboty są postrzegane w Japonii jako towarzysze, a nie tylko narzędzia. Wynika to chyba z kultury tego narodu i przywiązywania wagi do wzajemnych relacji. Nie muszą przy tym być to relacje międzyludzkie. Znane są na przykład zabaweczki dla dzieci, takie jak Kokeshi, Daruma, Amigurumi, które mają uruchamiać wrażliwość i tworzyć namiastkę „przyjaciela” potrafiącego reagować w swoim stylu na określone sytuacje. Japończycy poszli dalej. Roboty humanoidalne, takie jak Pepper i Palro, są projektowane przede wszystkim jako roboty społeczne i wykorzystywane w placówkach edukacyjnych, sklepach i domach opieki dla osób starszych. Są to działania wynikające z potrzeb starzejącego się społeczeństwa Japonii. Nacisk kładziony jest na tworzenie robotów, które mogą harmonijnie współistnieć z ludźmi i są akceptowane jako część społeczeństwa. Wiodące firmy, takie jak Kawasaki, opracowują roboty humanoidalne jako platformy badawcze.
Europa: większa ostrożność wobec humanoidów
Etyczne implikacje robotyki i sztucznej inteligencji mogą być trudne do przewidzenia. Na tego typu potencjalne zagrożenia kładziony jest duży nacisk w Europie. Region ten koncentruje się w dużej mierze na robotach współpracujących, które są wykorzystywane w przemyśle u boku ludzi. Duże znaczenie mają względy bezpieczeństwa, wydajności i możliwości człowieka, mniej istotna jest chęć zastąpienia go. Europejskie firmy z większą ostrożnością podchodzą do wykorzystywania humanoidów w celu zaspokojenia potrzeb automatyzacji w sektorach produkcji i usług w perspektywie krótko- i średnioterminowej.
Źródło: IFR

Roboty humanoidalne w pracy? Co powinniśmy wiedzieć adoptując je do zadań?
Czy przed nami szybki rozwój robotów humanoidalnych w branży motoryzacyjnej i logistycznej?
Shanghai Electric uczestniczy w otwarciu pierwszego w Chinach ośrodka szkolenia heterogenicznych robotów humanoidalnych 



