LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Przyszłość motoryzacji to ładowanie bez kabla, autonomia i personalizacja pojazdu w interakcji z człowiekiem

Pojazdy, które bezprzewodowo ładują się podczas jazdy, asystenci AI planujący spotkania w pojeździe oraz technologia radarowa zwiększająca bezpieczeństwo – wszystko to świadczy o rosnącej inteligencji technologii motoryzacyjnych.

Źródło: IDTechEx

Ładowanie indukcyjne

Wsiadanie i wysiadanie z samochodu w celu podłączenia ładowarki wkrótce nie będzie konieczne, dzięki ładowaniu pojazdów elektrycznych przy pomocy potężnych cewek zainstalowanych pod ziemią i dostarczających energię do pojazdów poprzez magnetyczny rezonans lub ładowanie indukcyjne. Może się ono odbywać podczas zakupów, w trakcie których inteligentne sieci będą współpracować z systemem pojazdu. Ponadto doładowywanie baterii będzie następowało w czasie jazdy autostradami wyposażonymi w bezprzewodowe strefy ładowania. Technologie te omawia raport IDTechEx: Wireless Charging Market for Electric Vehicles 2023-2033: Technology, Players and Forecasts„.

Interakcja z pojazdem

Samochód również zamówi dla kierowcy kawę w drodze do pracy. Przy czym pojazdy definiowane programowo (SDV – Software-defined vehicles) umożliwią pasażerom interakcję na poziomie osobistym, w tym dodanie AI jako cyfrowego asystenta ułatwiającego biometryczne uwierzytelnianie płatności.

Asystent AI będzie mógł również tworzyć indywidualne profile, zapamiętując pozycje siedzeń, preferencje klimatyczne, ulubione stacje radiowe i kolorystykę na desce rozdzielczej. Poinformuje o konieczności serwisu i znajdzie najbliższy warsztat, dzięki czemu konserwacja samochodu stanie się bezproblemowa dla kierowcy.

Bezprzewodowa łączność komórkowa umożliwi pojazdom wykonywanie aktualizacji oprogramowania w nocy, aby były gotowe na poranną jazdę do pracy. Technologia połączonych samochodów umożliwi aktualizację mapy drogowej i dzielenie się informacjami o kolizjach lub korkach na trasie. Dokładniej możliwości SDV omawia raport: Software-Defined Vehicles, Connected Cars, and AI in Cars 2024-2034: Markets, Trends, and Forecasts.

Robotyczne stacje serwisowe

Serwisowanie i przegląd samochodu pewnego dnia stanie się ciekawym przeżyciem polegającym na obserwowaniu w akcji robotów, które komunikują się z pojazdem w celu wykrycia usterki, naprawiają go i na koniec czyszczą.

Źródło: IDTechEx

Postępująca autonomia

Samochody w przyszłości będą mogły odjeżdżające same, np. na parking, po pozostawieniu pasażerów w żądanym miejscu, dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznym systemom jazdy (ADS), po czym powrócić w ciągu kilku minut po wezwaniu. Ich samodzielna jazda, wsparta nawigacją i możliwością wzajemnego połączenia z innymi pojazdami, będzie wyglądać synchronicznie i płynnie. Już teraz radary samochodowe w znaczący sposób przyczyniają się do rozwoju jazdy autonomicznej, np. wykrywając martwe pola i wspomagając zmianę pasa ruchu. Pomagają też podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego ostrzegając, czy nie zbliża się inny pojazd lub czy nie nadchodzi człowiek. Niekiedy ratują przed wypadkiem automatycznie hamując podczas nieuwagi kierowcy.

Dla tych, którzy nie zrezygnują z miejsca za kierownicą, przednia szyba może stać się holograficznym przejrzystym wyświetlaczem, sygnalizującym trudno dostrzegalnych pieszych lub ograniczenia prędkości. W miarę zaawansowania, wraz z rosnącym poziomem autonomii pojazdów, kierowcy będą mogą wybierać, jak bardzo zaangażują się w prowadzenie. Przejęcie kierownicy dla przyjemności, a następnie wycofanie się w celu odebrania służbowej rozmowy w czasie jazdy, będzie jak najbardziej możliwe.

Źródło: IDTechEx

Bezpieczeństwo dzięki czujnikom wewnętrznym

Systemy monitorowania kierowcy (DMS), które wykrywają oznaki senności, będą wymagane do 2026 roku we wszystkich nowych pojazdach. Systemy monitorowania pasażerów (OMS) mogą również być odpowiedzialne za monitorowanie parametrów życiowych pasażerów, takich jak tętno i oddychanie, wykrywając niepokojące zmiany. Ostrzegą też w sytuacji, kiedy zaistnieje ryzyko pozostawienia dziecka w samochodzie. Zarówno DMS, jak i OMS zmaksymalizują bezpieczeństwo, dzięki czemu długie podróże będą mniej stresujące. Wykrywanie uwagi kierowcy, korzystania przez niego z telefonu lub zapięcia pasa bezpieczeństwa, możliwe dzięki technologii podczerwieni wewnątrz pojazdu, omawia raport Infrared and Thermal Cameras for Autonomy and In-Cabin 2025-2035: Technologies, Opportunities, Forecasts. Systemy bliskiej podczerwieni mogą ocenić czujność kierowców nawet przez okulary przeciwsłoneczne, dzięki czemu inni pasażerowie mogą się zrelaksować, wiedząc, że kierowca jest pod opieką.

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!