PERUN firmy SpaceForest wystartuje niedługo po raz trzeci i zabierze 50 kg ładunku
Suborbitalna rakieta ma zostać wystrzelona, jak w poprzednich latach, z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce. Dokładny termin zależy od warunków pogodowych, falowania morza oraz dopasowania do sytuacji na poligonie.

Źródło: SpaceForest
Programu Boost
PERUN, opracowany przez gdyńską firmę SpaceForest, to jednostopniowa, suborbitalna rakieta. Napędzana hybrydowym silnikiem rakietowym, zaprojektowana tak, aby zapewnić wysoką wydajność przy niskich kosztach eksploatacji.
Cały system jest mobilny, co umożliwia starty z różnych lokalizacji, w tym znad wody. W 2022 roku zostały przeprowadzone dwa pełnoskalowe testy rakiety Perun, która osiągnęła wysokości 22 km i 13 km, startując z Ustki.
Misja jest realizowana w ramach programu Boost (ESA’s commercial space transportation services and support programme) we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).
Celem startu jest:
- poszerzenie oferty komercyjnej w zakresie transportu kosmicznego,
- sprawdzenie poprawności działania systemu rakietowego,
- integracja ładunków z platformą startową,
- przeprowadzenie badań i eksperymentów w dynamicznych warunkach startu i lotu suborbitalnego
PERUN został zaprojektowany jako rakieta wielokrotnego użytku, umożliwiająca odzyskanie ładunku, części napędowej i całego korpusu.

Profil lotu rakiety PERUN: Źródło: SpaceForest
Podczas najbliższego startu wypełniona zostanie praktycznie cała przestrzeń ładunkowa rakiety, co potwierdza duże zainteresowanie tego typu eksperymentami.
– Ładunki dzielimy na badawcze i komercyjne, a te na pasywne i aktywne. Aktywne ładunki wymagają dodatkowego wsparcia naszego zespołu badawczo-rozwojowego, realizowanego w ścisłej współpracy z partnerami misji – powiedział kierownik ds. komunikacji marketingowej w SpaceForest, Krzysztof Osiak.
Badania w warunkach pozaziemskich
Perun oferuje przeprowadzanie eksperymentów naukowych i kilkuminutowe badania w warunkach mikrograwitacji. Umożliwia precyzyjne obserwacje i zbieranie danych w środowisku kosmicznym, co jest idealnym rozwiązaniem dla pogłębiania wiedzy w takich dziedzinach jak materiałoznawstwo, biologia i fizyka.

Źródło: SpaceForest
Po raz pierwszy w historii polskich technologii kosmicznych rakieta wyniesie na orbitę zintegrowane ładunki badawcze i eksperymenty naukowe, przygotowane przez partnerów akademickich i komercyjnych.
Wśród ładunków badawczych, które polecą w kosmos, znajdzie się m.in.:
- Projekt ThOR – badanie wpływu ekstremalnych warunków lotu, szczególnie wibracji i przyspieszenia na przeżycie i zachowanie wybranych mikroorganizmów i organizmów modelowych takich jak : glony, drożdże i larwy muszki owocowej.
Kluczowym elementem eksperymentu ThOR jest technologia Organ-on-Chip (OoC), czyli zminiaturyzowane modele tkanek, które naśladują funkcje narządów ludzkich. Celem jest sprawdzenie, jak start i przyspieszenie wpływają na modele tkanki kostnej opracowane z wykorzystaniem układów mikroprzepływowych zawierających komórki MG-63.
- Projekt RESQ – sprawdzenie stabilności siły zacisku opaski w zmiennych warunkach suborbitalnego lotu.
- Elektronika SpaceForest – zbadanie klasy kosmicznej.

Partnerzy komercyjni misji PERUN; Źródło: SpaceForest
Swoje pomysły przetestują w warunkach lotów suborbitalnych również partnerzy komercyjni, m.in.:
-
- AleBrowar – przekona się, czy drożdże przetrwają w kosmosie. Na pokładzie PERUNA zostaną umieszczone trzy szczepy drożdży: do piwa w stylu Jopen, klasycznego i bezalkoholowego
- Immortal Onion – instrumentalne trio z Gdańska wyśle w kosmos swoją muzykę.
Rakieta zasilana parafiną
Silnik SF 1000 zasilany jest ekologicznym paliwem, na bazie modyfikowanej parafiny, dzięki czemu napęd jest nietoksyczny. To największy silnik SpaceForest.
Dzięki wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), firma udoskonaliła komorę spalania rakiety i przeprowadziła loty testowe zarówno z Polski, jak i z innych europejskich kosmodromów.

Oddzielona sekcja ładunku rakiety Perun. Zaprojektowana do przenoszenia do 50 kilogramów, jest prezentowana oddzielnie przed integracją z rakietą nośną.; Źródło: SpaceForest
PERUN jest przeznaczony do przenoszenia ładunków o masie do 50 kg na wysokość 150 km, a przyszła, ulepszona wersja może osiągnąć 300 km, potencjalnie pokrywając do 70% europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne.
Komunikacja i systemy naprowadzania

Rasel – autonomiczny system śledzenia i komunikacji dla pojazdów latających. System komunikacji i oprogramowanie rakiety Perun zapewniają dane w czasie rzeczywistym i kontrolę podczas całego lotu suborbitalnego.; Źródło: SpaceForest
Autonomiczny system śledzenia i wymiany danych RASEL umożliwia komunikację oraz ciągłe monitorowanie parametrów pojazdu i ładunku. Pozycja rakiety jest na bieżąco przesyłana do centrum kontroli lotów, co zapewnia bezpieczeństwo i szybki powrót po lądowaniu. System będzie również wykorzystywany do pobierania lub przesyłania danych z ładunku w czasie rzeczywistym.
W rakiecie Perun do sterowania wykorzystane są dwa współpracujące ze sobą systemy:
- Kontroler Wektora Ciągu (TVC) – system mechatroniczny, który zmienia kierunek ciągu w fazie lotu silnika.
- CGT (Cold Gas Thruster) – system 8 dysz umieszczonych na korpusie rakiety, które przeciwdziałają obrotowi rakiety w fazie lotu silnika. Zapewnia wysokiej jakości mikrograwitację poprzez stabilizację ładunku i zapobieganie obrotowi.
Zintegrowany radar SAR – od koncepcji do startu
SpaceForest specjalizuje się w technologiach mikrofalowych i radarowych, mających strategiczne znaczenie dla obronności i eksploracji kosmosu.

Obrazowanie terenu – radar SAR HUSSAR; Źródło: SpaceForest
Seria radarów HUSSAR (SAR) została zaprojektowana do obrazowania terenu w wysokiej rozdzielczości, monitorowania w czasie rzeczywistym i wykrywania ruchomych celów na platformach powietrznych. Każdy wariant HUSSAR można dostosować do konkretnych potrzeb operacyjnych, oferując maksymalną elastyczność w zastosowaniach obronnych i komercyjnych, oraz w monitoringu środowiska.
SpaceForest współpracuje z WB Group i południowokoreańską firmą Hanwha Aerospace, rozwijając technologie satelitarne, w tym radar SAR stosowany w bezzałogowych systemach wojskowych.

Zaawansowana elektronika SpaceFores – od radarów z syntetyczną aperturą (SAR) po wzmacniacze, anteny i filtry mikrofalowe – dostosowana do zastosowań w obronności, lotnictwie i kosmosie. Źródło: SpaceFores
Każdy komponent zaprojektowano tak, aby spełniał rygorystyczne wymagania współczesnych misji. Łączył precyzję, niezawodność i wyjątkową wydajność na potrzeby kluczowych zastosowań w systemach obronnych, lotniczych i kosmicznych.

Robert Magiera, prezes SpaceForest; Źródło: SpaceForest
– Wchodzimy w fazę wdrażania i komercjalizacji naszych projektów kosmicznych. Stopniowo przekształcamy się ze spółki badawczo-rozwojowej w dostawcę komercyjnych produktów i usług, zarówno w Europie, jak i na świecie – podsumowuje Robert Magiera, prezes SpaceForest.
SpaceForest związana jest kontraktem Boost z Europejską Agencją Kosmiczną na cztery loty suborbitalne do końca 2026 roku.
– Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo i poprawność działania systemu rakietowego, a dopiero w drugiej kolejności terminy. Najbliższy start to kwestia dni, a decyzja o kolejnym zostanie podjęta po zebraniu i analizie danych z trzeciego lotu – zaznaczył Krzysztof Osiak.
Źródło: informacje prasowe

Kolejna umowa SpaceForest z EuroSpaceport – polska rakieta PERUN wystartuje również w II poł. 2026 roku z platformy morskiej w Danii
SpaceForest rozpoczyna współpracę z Atlantic Spaceport Consortium – rakieta PERUN zostanie wystrzelona z portugalskiej wyspy w I poł. 2026 roku
Łukasiewicz – ILOT ogłasza nabór na koncepcje eksperymentów w ramach lotu suborbitalnego rakiety PERUN 



