LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Biurowa infrastruktura ładowania – trendy i wyzwania

Popularność pojazdów elektrycznych rośnie wraz z postępującą transformacją energetyczną. Coraz częściej oznacza to potrzebę zapewnienia punktów ładowania także w miejscach pracy. Dla właścicieli i zarządców biurowców to nie tylko odpowiedź na nowe oczekiwania użytkowników, ale też inwestycja, która zwiększa atrakcyjność budynku.

Rzeczywistość i przyszłość biurowych systemów ładowania są tematem nowego odcinka podcastu E.ON Talks, w którym udział wzięli eksperci: Piotr Prokurat, kierownik ds. technicznych w Cushman & Wakefield oraz Grzegorz Końpa, kierownik projektów komercyjnych w E.ON Polska. Zaproszeni przez Sarę Buszko goście rozmawiali m.in. o perspektywicznym planowaniu infrastruktury ładowania w kompleksach biurowych. Przeanalizowali również wyzwania stojące przed zarządcami przestrzeni komercyjnych w kontekście rosnącej popularności elektromobilności.

Sara Buszko, Grzegorz Końpa i Piotr Prokurat

Przemyślana infrastruktura ładowania

Najemcy biurowców coraz częściej oczekują, że możliwość ładowania samochodów elektrycznych będzie standardem w miejscu pracy. Elektryfikują swoje floty i szukają dodatkowych benefitów dla pracowników. Te czynniki napędzają rozwój infrastruktury ładowania na parkingach biurowych.

Nie chodzi już wyłącznie o samą obecność ładowarek. Szczególnie istotny staje się cały ekosystem funkcjonalności, np. kontrolowany dostęp za pomocą kart zbliżeniowych czy możliwość przeglądania szczegółowych raportów dotyczących wykorzystania energii. Takie dane pozwalają monitorować, kto i jak często korzysta z infrastruktury, a także ile prądu zużywa. Ułatwiają również ocenę, czy obecna liczba punktów ładowania jest wystarczająca, czy warto zaplanować jej rozbudowę – podkreśla Piotr Prokurat.

Kluczowe jest odpowiednie podejście do projektowania biurowej infrastruktury ładowania. Inwestor może tworzyć ją etapami. W praktyce oznacza to, że nie trzeba instalować od razu wszystkich punktów ładowania. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu.

Już na etapie planowania warto uwzględnić możliwość rozbudowy infrastruktury. Pozwoli to uniknąć w przyszłości kosztownych przeróbek instalacji elektrycznej i lepiej przygotować budynek na rosnący popyt na ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscach pracy – mówi Grzegorz Końpa.

Audyt techniczny kluczem do sukcesu

Przeprowadzenie audytu technicznego to bardzo ważny etap inwestycji w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje on m.in. analizę mocy przyłączeniowej i umownej obiektu, ocenę instalacji elektrycznej oraz sprawdzenie możliwości rozbudowy systemu. Ważnym elementem jest również weryfikacja bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

Audyt techniczny to pierwszy krok, który należy podjąć zaraz po zgłoszeniu zapotrzebowania na system ładowania przez zarządcę biurowca. Bez szczegółowego audytu nie będziemy w stanie zaprojektować infrastruktury w taki sposób, aby spełniała oczekiwania wszystkich stron, czyli zarówno właściciela budynku, jak i najemców, którzy będą z niej korzystać – tłumaczy Grzegorz Końpa.

Modele finansowania infrastruktury ładowania

Inwestycje w infrastrukturę ładowania można realizować na różne sposoby, w zależności od ustaleń między właścicielem budynku, zarządcą i najemcami. Obecnie na rynku istnieje wiele modeli finansowania. W niektórych przypadkach koszty całej instalacji pokrywa właściciel obiektu, w innych sytuacjach są one współdzielone z najemcami. Coraz częściej pojawia się też model, w którym w proces włączany jest zewnętrzny operator, odpowiedzialny zarówno za utrzymanie, jak i rozliczanie zużycia energii.

Z perspektywy zarządców kluczowe jest znalezienie rozwiązania, które zapewni przejrzyste rozliczenia i jednocześnie pozwoli elastycznie reagować na rosnące potrzeby użytkowników.

Inwestycje w biurową infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych nie tylko podnoszą komfort najemców, ale także zwiększają atrakcyjność całego budynku na rynku nieruchomości biurowych – podsumowuje Piotr Prokurat.

Źródło: informacje prasowe

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!